19 Οκτωβρίου , 2022

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΣΤΟ ΕΠΕΤΕΙΑΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΓΙΑ ΤΑ 100 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ “Από την Κωνσταντινούπολη στην Αθήνα: Η θεατρική πορεία του σκηνοθέτη και ηθοποιού Σπύρου Λίνα”

Το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (Ε.Κ.Π.Α.) διοργάνωσε με εξαιρετική επιτυχία στις 12 – 15 Οκτωβρίου 2022 Επετειακό Συνέδριο για τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή με θέμα:

“Το Κωνσταντινουπολίτικο και Μικρασιατικό Θέατρο έως το 1922.

Συνέχειες και τομές στην Ελλάδα και τη Διασπορά μέχρι τον 21ο αιώνα”.

Το Συνέδριο αφιερώθηκε στην Ομότιμη Καθηγήτρια Χρυσόθεμη Σταματοπούλου-Βασιλάκου για το έργο και την προσφορά της στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Κύριος στόχος του Συνεδρίου ήταν η συστηματική καταγραφή της θεατρικής δραστηριότητας του κωνσταντινουπολίτικου και μικρασιατικού ελληνισμού από τον 17ο αιώνα έως και τη Μικρασιατική Καταστροφή και η συνέχισή της στις εκεί εναπομείνασες παροικίες, στην Ελλάδα και στη Διασπορά. Στο συνέδριο μελετήθηκε η θεατρική δραστηριότητα των ποικίλων συσσωματώσεων και η αποτύπωση του τραγικού ιστορικού γεγονότος στην ελληνική και παγκόσμια δραματουργία, με σκοπό την ανάδειξη του πολιτισμού του ελληνισμού της καθ᾽ ημάς Ανατολής, με ορόσημο το 1922, έως τις μέρες μας.

Την πρώτη ημέρα του Συνεδρίου, 12 Οκτωβρίου 2022, κατά την 3η Συνεδρία: Κωνσταντινούπολη: Ελληνικό Θέατρο. Μέρος Γ΄, ο εκπαιδευτικός, κοινωνιολόγος και συγγραφέας κ. Σπύρος Γεωργίου παρουσίασε την Ανακοίνωση:

“Από την Κωνσταντινούπολη στην Αθήνα: Η θεατρική πορεία του σκηνοθέτη και ηθοποιού Σπύρου Λίνα”, περίληψη της οποίας παρατίθεται.

 

 

Σπύρος Π. Λίνας (1916 – 2000)

«Το Ελληνικό Θέατρο -επαγγελματικό και ερασιτεχνικό- στην Κωνσταντινούπολη γνώρισε περιόδους άνθησης αλλά και μαρασμού τον 19ο αιώνα έως και τα μέσα του 20ου. Μοιραία, οι πολιτικές αναταράξεις  στην Τουρκία είχαν σοβαρό αντίκτυπο στα κοινωνικά και πολιτισμικά δρώμενα  της Ομογένειας.

Η πνευματική και καλλιτεχνική δημιουργία ακολουθήσε τη μοίρα του Ελληνισμού της Κωνσταντινούπολης. Ειδικότερα, το ερασιτεχνικό θέατρο γνώρισε μεγάλες δόξες με ζωογόνο πνοή και κινητήρια δύναμη τους παντοειδείς συλλόγους – φυτώρια θεατρικών αναζητήσεων.

Όμως, καθοριστική χρονιά του τέλους υπήρξε το 1964, που στιγματίστηκε με τις απελάσεις των Ελλήνων. Οι σύλλογοι διαλύθηκαν, το κοινό διασκορπίστηκε, ηθοποιοί και σκηνοθέτες κατέφυγαν στην Ελλάδα. Σε ένα ταξίδι στο άγνωστο, χωρίς ελπίδα γυρισμού, αλλά με άσβεστο πάθος για ανασύνταξη της θεατρικής δημιουργίας. Τότε, διαλύθηκε και ο θεατρικός όμιλος του «Αθλητικού Συλλόγου Ταταούλων», ψυχή του οποίου ήταν ο παθιασμένος θεατράνθρωπος Σπύρος Λίνας.

Το 1974,  όταν πια ο Σπύρος Λίνας εγκαταλείπει τη γενέτειρα και εγκαθίσταται στην Αθήνα, ιδρύει στον πρεσβυγενή Σύλλογο Κωνσταντινουπολιτών τον «Ερασιτεχνικό Θίασο Κωνσταντινουπολιτών», θεωρώντας τον συνεχιστή της θεατρικής παράδοσης της Πόλης. Υπό την ηγεσία του Δάσκαλου, στην μεγάλη αίθουσα του Συλλόγου παρουσιάστηκαν με εξαιρετική επιτυχία 20 θεατρικά έργα γνωστών Ελλήνων σεναριογράφων.

Το 2000, ο Σπύρος Λίνας φεύγει για το μεγάλο ταξίδι και η Ρωμιοσύνη χάνει έναν ακόμη εκλεκτό της. Όμως, οι βασικοί πρωταγωνιστές του Θιάσου Κωνσταντινουπολιτών, εκπληρώνοντας το χρέος τους απέναντι σε εκείνον τον εμπνευστή, δημιουργούν την Μουσικοθεατρική Ομάδα «Η Επτάλοφος». Ονομάζουν τη θεατρική ομάδα «Σπύρος Λίνας», και τη μουσική «Τραγουδάμε την Πόλη». Ανεβάζουν τέσσερις παραστάσεις με θεατρικά κείμενα και τραγούδια. Η πρώτη συνεργασία παρουσιάστηκε  στο Γηροκομείο Κωνσταντινουπολιτών και η δεύτερη στο Πνευματικό Κέντρο Κωνσταντινουπολιτών. Ακολούθησαν παραστάσεις στο Σύλλογο Κωνσταντινουπολιτών, στο Δημοτικό Θέατρο «Κάρολος Κουν» στον Άλιμο, στο Δημοτικό Θέατρο Καλλιθέας και στο Δημοτικό Θέατρο του Δήμου Βύρωνα…

…και το συναρπαστικό θεατρικό ταξίδι συνεχίζεται».

Το πλήρες κείμενο της Ανακοίνωσης

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email
Φοιτητική Εστία Πανεπιστημίου Αθηνών, ΦΕΠΑ